Road trip south coast part 1 - Reisverslag uit Adelaide Hills, Australië van Arielleinaustralie - WaarBenJij.nu Road trip south coast part 1 - Reisverslag uit Adelaide Hills, Australië van Arielleinaustralie - WaarBenJij.nu

Road trip south coast part 1

Door: Arielle

26 November 2014 | Australië, Adelaide Hills

Onze road trip door het zuiden met de camper!

De eerste week ging ons niet zo best af. Bij het ophalen van de camper moesten we al een uur langer wachten voordat we hem konden meenemen. Die dag zijn we naar dandenong gereden. We zouden naar de rainforest gaan. Omdat we die dag al veel hadden gereden zijn we bij een camping gestopt. We probeerde voor 2 mensen te betalen, toen even later de eigenaar van de camping langs kwam en Michelle zag zitten. Die zich had verstopt achterin. Toen moesten we helaas meer betalen.
40 dollar in totaal voor de nacht. Dit zouden we niet elke dag gaan doen. Er zijn hier genoeg gratis plekken om te verblijven.
De volgende dag kwamen we erachter dat alle electrische dingen van de camper het niet meer deden zoals de airco en de ramen. Ook de snelheidsmeter deed het niet meer. Zo konden we niet verder rijden en hebben we de wegenwacht gebeld. Ze zeiden het te hebben gemaakt, echter na 10 minuten viel alles weer uit. De volgende dag hebben we de hele dag bij de garage gestaan, maar; de camper was ready to go! Op naar Sorrento!

Op ons lijstje stond Sorrento. Hier zijn we Sorrento back beach geweest. Een mooi strand waar er allemaal rotsen uit de zee steken en in het water liggen. In dit plaatsje hebben we 2 dagen "gratis" verbleven op een camping.

Onze volgende bestemming was Phillip island. Maar dat ging anders dan gepland, toen we ergens stopte om wat fruit te kopen, en we vervolgens weg wilde rijden, is de camper tegen een boom aan geknalt met de achterkant. De hele achterklep was kapot en al het glas lag in en om de camper heen! Deze camper had ons nu wel genoeg drama bezorgt. We hebben samen met 2 locals alles opgeruimd en de achterklep voorzien van plastic. Die dag zijn we doorgereden naar Phillip island waar we het verhuur bedrijf maar hebben gebeld. Die nacht konden we bij een vrouw in haar achtertuin parkeren. We hebben haar ontmoet in een restaurantje en bij haar konden we overnachten. De volgende dag hebben we alles geregeld met het verhuurbedrijf en helaas, de schade was te groot en we moesten een nieuwe camper op komen halen in Melbourne.
Blij dat we waren verzekerd!! Want het kostte ons niks;-)

Na dit gedoe achter ons te hebben gelaten zijn we weer terug gereden naar phillip island, want daar waren we nog niet uitgekeken! We verbleven nog 2 dagen bij Mary ( de aardige vrouw) en wauw, wat is het een mooi eiland. We zijn die dag naar een koala conservatie geweest. Wat zijn koala's toch lieve beestjes. De volgende dag zijn we naar "the nobbies" geweest. Super mooie natuur met een grote rots in de zee. Daarna zijn we naar de bekende pinguïn parade geweest. Deze parade is s'avonds als de zon onder gaat. De pinguïns komen na een dag zwemmen en jagen terug naar hun nestje in groepjes. Super lief om te zien, maar oh wat was het koud. Het koelt hier s'avonds echt heel snel af.

The next day hebben we een gezonde wandeling van 3 uur gedaan over een gedeelte van het eiland. Zo liep je langs het strand, zo door de bergen en dan weer door het bos. Waar kangaroes voor je neus staan en de mooiste papegaaien om je heen vliegen. Wauw.

Na Phillip island was het tijd voor de volgende stop: the great oceaan road! We hebben voor geelong op een camping geslapen waar het ons lukte om voor 2 personen te betalen! We begonnen de volgende dag vanaf torquai. Het begin punt van deze prachtige route. We reden langs de zee op een berg en deze route was niet bepaald de makkelijkste route om te rijden. Scherpe bochten met railing eromheen. Met een camper is het toch wel wennen, links rijden, links schakelen en een camper is net even wat groter dan m'n kleine Atosje thuis. Maar het ging goed.
Onderweg geven ze "look-out" points aan, overal hebben we wel even gestopt voor een mooi fotootje te schieten. Toen kwamen we een bordje tegen met waterfalls en zijn Michelle en ik daar heen gelopen. We hebben een prachtige route gelopen tussen de bergen en wat bijna een jungle leek, en kwamen bij de waterval terecht. Michelle kwam op het idee om erop te klimmen en ach ja waarom ook niet. We kropen onder het hek door en er zo opgelopen om vervolgens wat mooie foto's te maken. Een beetje adrenaline kwam er wel bij kijken.
Vervolgens zijn we weer terug gelopen en zijn we in het plaatsje Apollo bay gestopt voor een fish and chips! Echter was hier geen "free parking" spot en zijn we verder gereden. Dit verder rijden bracht ons in een urenlange rit door de bergen en bossen waar geen einde aan leek te komen. Toen het donker werd gingen de spanning te komen. Geen camping, geen auto, geen mens te zien en alleen maar autowegen voor je neus. S'avonds gebeuren de meeste ongelukken hier met wilde dieren, en dan vooral kangaroes die hier eindeloos langs de weg liggen. Uiteindelijk kwamen in een afgelegen stadje waar een motel stond. Daar mochten we gelukkig staan en wat waren we moe.
De volgende dag hebben we onze tocht over de great ocean road vervolgt. Daarbij zagen we de bekende "12 apostels". Mega rotsen die in een soort rijtje de zee uit steken. Inmiddels zijn er nog maar 8 van deze rotsen over. Maar dat neemt het geweldige uitzicht zeker niet weg. De great ocean road hebben we in 2 dagen gereden, waarbij we door alle naturen heen hebben gereden. De zee, gebergte, de bossen, je zou bijna zeggen een jungle en door stadjes.
Hierna zijn we doorgereden naar "robe" een plaatsje waar we een camping hebben geboekt voor 2 dagen. Even lekker niks doen en geen camper besturen wat hier soms erg vermoeiend kan zijn. Uren lang rijden en soms niks tegen komen. We wisten hier niet dat het later in onze reis nog veel erger zou worden.
Op deze camping was verder niet veel te beleven, alleen gratis WiFi. Wat even fijn is om iedereen op de hoogte te brengen en wat foto's te sturen.
Na deze 2 dagen wilden we eigenlijk heel graag naar kangaroo island. Maar dit was iets te duur en we hadden genoeg andere plekken om te bekijken dus gingen we naar ons volgende punt: Adelaide! Big city! Even weer back to the people en de levendige sfeer! Hier zijn we in totaal 4 dagen gebleven. Deze 4 dagen hebben we geslapen op een parkeerterrein van het strand. Waar we met onze camper verscholen stonden achter een vrachtwagen en we gingen douchen op het strand maakten het er zeker niet minder leuk om, even wat anders ! We hebben hier gewinkeld, genoten, uitgeweest en excursies geboekt! Zelf heb ik er 5 geboekt met een open datum; ik mag dus zelf kiezen wanneer ik deze excursies ga doen.
- zwemmen met zeehondjes in port Lincoln
- skydiven op mission beach
- zeilboot tocht over de whitsundays
- jeep tour over fraser island
- surfcamp op spot x

Deze eerste was al snel; 2 dagen later! In adelaide heb ik mezelf in samenwerking met Michelle overgehaald om een digitale onderwater camera te kopen; een oververwachtse uitgave maar zeker niet onsmisbaar hier! Hij maakt prachtige foto's zowel boven als onder water en ik kom hem gelijk uit proberen! We zijn van adelaide naar port Lincoln gereden in een dag. 8 uur in de auto. Wat zijn de wegen hier verschrikkelijk lang en saai. We hebben ook gelijk meegemaakt hoe het is om bijna zonder benzine te staan. Hoe zuiderlijker je komt, hoe meer je het idee hebt dat je jezelf in de outback bevind. Om de 1 á 2 uur is er een tankstation te vinden waarbij je deze zeker niet moet overslaan. Je zult soms 2 uur geen tegenligger tegenkomen dus het afwisselen van bestuurder is erg belangrijk. De lange saaie stukken zorgen ervoor dat je snel moe wordt.

Ook niet onbelangrijk; op deze weg heb ik een vogel aangereden. Een harde klap maar helaas, hij vloog de verkeerde kant op en daar ging ie. Hopelijk spaar ik de kangaroes..

Eenmaal aangekomen in port Lincoln hebben we geprobeerd een camping te zoeken maar deze zaten allemaal dicht. We waren te laat. Op internet hebben we wat rondgezocht en een boerderij gevonden waar je kon verblijven. Dit was nog een lange rit wat we niet hadden verwacht en s'avonds in het donker reden we door the middle of nowhere afgelegen in de bergen en zonder bereik van de telefoon en bereikte we de boerderij. Waar wij de enigste waren.. Even later kwam er een Duitse jongen die daar werkte. Hij legde ons uit waar we konden staan en waar we konden douchen. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee, maar je weet maar nooit.

De volgende dag zijn we naar coffin bay gereden. Een plaatsje verderop waar we de hele dag aan het water hebben gelegen. De zee was zo helder blauw en het zand was wit. Echt zo mooi.
Het was die dag rond de 30 graden dus we mogen zeker niet klagen :D
Aan het einde van deze dag zijn we weer terug gereden naar port Lincoln, waar we op de parkeerplaats van de organisatie hebben overnacht met de caravan. De organisatie waarmee Michelle de volgende dag ging sharkcage diven en ik met de zeehonden ging zwemmen, spannend!!

Die volgende ochtend was het dan zo ver. Michelle moest al om 06:00 daar zijn dus zijn nydia en ik die ochtend alvast naar de camping gegaan om verzekerd te zijn van een plekje: en wauw, een camping. Wat een luxe kan het zijn om een douche en wc om de hoek te hebben.
Om 13:00 werd ik verwacht bij een hotel, waar nydia me heeft afgezet.
We gingen met een grote boot de zee op en na 1,5 waren we bij het eilandje aangekomen waar wel 30/40 zeehondjes lagen te slapen/spelen/zwemmen.
We kregen een wetsuit aan en een snorkel met duikbril. M'n onderwatercamera om me hand en gaan! Eenmaal in het water kwamen 2 nieuwsgierige zeehondjes al het water in en wat kwamen ze dichtbij! Helaas mocht je ze niet aanraken maar het had zo gekund. Ze zwemden om je heen en als je met het water ging spetteren en geluiden maakte kwamen ze om te spelen. Super leuke beestjes. Je mocht ongeveer 3 kwartier het water in, wat lang genoeg was. De zeehondjes vonden het ook wel prima geweest en het water was koud!!
Het was een geweldige ervaring en gelukkig heb ik mooie foto's kunnen nemen.

The next day hebben we onze reis vervolgd naar de volgende bestemming; flinders rangers national park. Omdat we helaas verkeerd waren gereden en we er te laat zouden aankomen zijn we gestopt in melrose. Een super ouderwets stadje waarvan je zou denken dat ze met paard en wagen door de straten gaan. Heel westerns echt super leuk.
De volgende ochtend reden we dan verder naar flinders ranges. Het zijn hele grote prachtige gebergte. Voor een national park moet je 10 dollar betalen om daar te mogen zijn. Hierna zijn we een wandeling gaan maken van 3 uur. We moesten naar een heel hoog punt lopen over de bergen en het was redelijk zwaar met de brandende zon op je gezicht. Maar het uitzicht was erg mooi. Op de weg er na toe hebben we van alles tegen gekomen; struisvogels, kangaroes, berggeiten, vogels en nog veel meer.

word vervolgd.....

• 26 November 2014 - 08:27

Miranda:

Wat een leuke verhalen!

• 26 November 2014 - 11:51

Riet Hendriks:

Geweldig leuk om het zo helemaal te volgen.

• 26 November 2014 - 12:53

Herman:

Prachtige ervaring en leuk om zo op de hoogte te kunnen blijven

• 26 November 2014 - 21:44

Silvia:

Heel leuk om dit allemaal zo te lezen. Dikke kus Sil xxxx

• 26 November 2014 - 22:43

Jan Kersten:

Geweldig, zal je verhalen zeker volgen. Groeten uit Groesbeek Nederland

• 26 November 2014 - 23:46

Jacques:

groetjes uit Wijchen.
    leuke verhalen en af en toe een beetje tegenslag mag best.
    Zo wordt het ook een beetje een "expeditie Robinson"
    Denk vooral aan het op tijd "smeren", de zon is verraderlijker dan je denkt.